Sunday, October 16, 2016

My trip to the Knitting & Stitching Show
































Vorige week was ik op de Knitting & Stitching Show in London. Ik wilde heel graag een keer zien hoe zo'n creatieve beurs in het buitenland eruit ziet, dus nadat ik een nacht in London had doorgebracht stapte ik de volgende dag in de metro en bus om naar Alexandra Palace af te reizen. De locatie was prachtig, en omdat ik per ongeluk een halte te vroeg uitstapte moest ik een stuk door een prachtig park wandelen om uiteindelijk bij de indrukwekkende hoofdingang uit te komen. Eenmaal binnen zag ik allemaal kraampjes die me deden denken aan de KreaDoe. Maar toen ik rond ging lopen vielen me toch wel een aantal grote verschillen op.
Behalve voor haken, breien en vilten kun je er ook goed terecht voor stoffen, kralen, boeken, linten en borduren. Wat opviel was dat er een heel groot deel was gevuld met schilderijen van kunstenaars. Dat gedeelte was echt indrukwekkend, misschien ook omdat ik niet had verwacht het aan te treffen hier. Ik zag trouwens nergens kraampjes met bakspulletjes of spullen voor scrapbooking, dat zie je bij ons dan weer wel vrij veel.
Er vielen natuurlijk ook andere dingen op. Ik zag bij alle kraampjes heel veel verschillende brei- of haak pakketten. Dat varieerde van een patroon met garen, tot een pakket met alles al kant- en klaar gehaakt. Het enige was je nog hoefde te doen was in elkaar zetten. Daarnaast vond ik het opvallen dat er heel weinig katoen te vinden was. Ik zag veel acryl en handgeverfd garen, en als ik al katoen vond dan was het een variant die behoorlijk aan de prijs was.
Er waren een aantal merken heel prominent aanwezig: Toft, Vickie Howell, Wool & the Gang, Faux Fox Knitting, The New Craft House and Emma Varnam. Emma heeft net dit nieuwe boek uitgebracht en ik had het op mijn lijstje staan om bij haar te kopen en te laten signeren, maar ik vergat het gewoon. Dat ga ik dus nog zeker bestellen.
Ik kocht zelf een heel leuk haakpakketje bij twee dames die Jamieson's wol uit Shetland verkochten. In het pakketje zat een patroontje van een portemonnee en een sluiting. Bij een andere kraam (heel toevallig uit Nederland) kocht ik mooie stof als voering. Ook kocht ik dit hele mooie boek van Sue Stratford, wat ter plekke gesigneerd werd door de auteur. Nu kan ik niet zo goed breien, maar dit is toch wel de motivatie om het toch nog eens te proberen.
Alles bij elkaar heb ik een superleuke dag gehad. Ik kijk nu ook heel erg uit naar de KreaDoe, dus ik ben benieuwd of jullie daarheen gaan. Mocht je plannen hebben, hou mijn blog dan in de gaten, want binnenkort mag ik weer een aantal vrijkaartjes weggeven. Een fijne zondag gewenst!

Last week I was at the Knitting & Stitching Show in London. I was very excited to see what a show like that looks like abroad, so after I had spent an evening in London I got on the tube and bus the next day to travel to Alexandra Palace. The location was beautiful, and because I accidentally got of the bus one stop too soon I had to walk about a mile through a beautiful park before I arrived at the impressive main entrance. Once inside, I saw a huge hall with many stalls that reminded me of a huge craft fair in The Netherlands: the KreaDoe. But when I started to walk around, I noticed some big differences. There were stalls for crochet, knitting and felting but I also saw a lot of fabrics, beads, books, ribbons and embroidery. At the far end of the hall, there was a huge part reserved for gorgeous paintings. That part was really impressive, perhaps because I did not expect to see it here. Also, I didn't see any bakery stalls and no stalls with paper goods for scrapbooking. That's what we have a lot at the KreaDoe.
In The Netherlands I have not seen many knit kits and crochet kits. But here there were so many! You could choose between kits with just yarn and a pattern, but there were also kits that had everything already finished in it, all you need to do is sew everyting together. 
What I noticed is that there was very little cotton. I saw a lot of acrylic and hand-dyed yarn, and the cotton that I did find somewhere in a far corner was pretty expensive. 
A number of brands were quite prominent: Toft, Vickie Howell, Wool & the Gang, Faux Fox knitting, The New Craft House and Emma Varnam. Emma has just published this lovely new book that I really wanted to buy and have it signed by her, but I completely forgot. So I'll definitely purchase it online soon.
I bought a very nice crochet kit from two ladies that sold Jamieson's yarn from the Shetland Islands. In the package was a pattern of a wallet and a closure. In another stall (quite by accident from Netherlands) I bought some lovely fabric that I can use as a lining for the wallet. 
Also, I bought this beautiful book by Sue Stratford, which was signed on the spot by the author. The only problem is that I don't knit very well, but this will get me motivated to learn.
So I had a great day all together. Next month I'm going to visit the KreaDoe and I'm very much looking forward to it. Will you be going too? If you have plans, check my blog the next week because I'll be giving away free tickets. Have a nice Sunday!

3 comments:

  1. Klinkt als een leuke dag op de beurs. Die vos op je foto is echt prachtig.
    Misschien toch maar eens naar Kreadoe, nog nooit geweest.

    ReplyDelete
  2. Wat ontzettend leuk dat je helemaal naar London bent geweest voor de beurs. Lijkt me een super leuke ervaring. Ik ben de hele week op de KreaDoe. Vind ik een hele leuke beurs. Veel variatie en natuurlijk heel groot! Voor een ieder wat wils.

    Groetjes,
    Stefanie

    ReplyDelete
  3. Het lijkt me heerlijk om een beurs in het buitenland te bezoeken. Zo te zien en te lezen was jouw uitstap naar de Engelse beurs geslaagd. Zien de brei- en haakwerken in Engeland er net zo uit als in Nederland? Of zag je daarin ook verschillen?
    Na dit berichtje krijg ik nog meer zin in de KreaDoe. Daar kun je zoveel creatieve dingen zien en nieuwe ideeën op doen.

    Groetjes, Margaret

    ReplyDelete